Studenti popularizují humanitní vědy jazykem sociálních sítí
14. 06. 2016Skupina studentů Univerzity Palackého natáčí videa s akademiky a dává originální formou prostor učitelům Filozofické fakulty mluvit o aktuálních tématech. Každý týden v semestru uvádí nový díl videoseriálu Akademická čtvrthodinka (A15) a přibližuje humanitní vědy širokému publiku.
Pod supervizí univerzitního Audiovizuálního centra pokračuje projekt několika studentů Filozofické fakulty Univerzity Palackého, který chce nezvyklým způsobem popularizovat humanitní a společenské vědy. V sérii 3-5 minutových videí dávají studenti prostor akademikům všech studijních oborů FF, aby mluvili o vědeckých tématech na pomezí své odbornosti a aktuálního dění.
Studentský rukopis je znát v grafické podobě videí:
,,Chtěli jsme dát humanitním vědám do rukou nástroj, jak přitáhnout pozornost mladého publika - jazyk sociálních sítí. Inspirovali jsme se u fungujících modelů v zahraničí, které mají ve zvyku podávat vědecká témata odlehčeným způsobem a zkoušíme, jak na to budou ostatní studenti reagovat,” říká studentka Barbora Prágerová, režisérka projektu. ,,Pro oživení témat vkládáme do videí nejrůznější grafiku: obrázky, animace a texty. Snažíme se vytvořit formát blízký častým uživatelům internetu, mezi které se počítáme. Zároveň všechny funkce filmového štábu zastáváme sami, a tak je pro nás natáčení ,ápatnáctky‘ občas docela výzva,” dodává.
Za hlavní komunikační kanál s diváky zvolili studenti server pro sdílení videí YouTube a sociální síť Facebook. Během minulého roku vzniklo 24 videí, ve kterých zazářilo 21 akademiků, 7 popularizátorů vědy, 3 kočky a 1 pes.
,,V našich nejúspěšnějších videích vysvětlovali učitelé například co je to intersexualita, hodnotili přímou volbu prezidenta, rozkrývali podstatu reklamy nebo odhalovali, jak na nás působí média,” vypočítává studentka.
Celý projekt vzniká pod záštitou Filozofické fakulty, k jejímuž prostředí odkazuje i název. Proděkan pro organizaci a rozvoj Ondřej Molnár, který na studenty dohlíží, říká: „Nejúspěšnější projekty jsou často ty, které vzniknou spontánně v hloučku těch, kteří sdílí chuť do práce, nadšení a stejný cíl. Studenti Akademické čtvrthodinky si vybírají témata, akademiky, formát, informační kanály, zkrátka vše, takže převzít záštitu nad takovým projektem bylo pro Filozofickou fakultu spíše ctí než čímkoli jiným. Na Filozofické fakultě se však dlouhodobě snažíme studentům pro takové projekty vytvářet vhodné prostředí a studentské aktivity maximálně podporuje. O to více nás pak těší, když něco jako A15 vzniká.“
Přestože projekt cílí především na akademickou obec, ohlasu se dočkal i u širší veřejnosti. Akademická čtrvrthodinka byla oceněna třetím místem v kategorii Nový počin na soutěžní přehlídce SCIAP pod záštitou Akademie věd.
“Jelikož videa zaznamenala úspěch, budeme přes prázdniny v natáčení pokračovat a v následujícím školním roce by mělo světlo virtuálního světa spatřit dalších 15 videí.” doplňuje Barbora.
Facebook: https://www.facebook.com/A15.upol/
YouTube: https://www.youtube.com/c/Akademickáčtvrhodinka
Poslední změna 14. 06. 2016 08:26:18