Kraj nahradí část vlaků autobusy

27. 07. 2011

Olomoucký kraj v příštím jízdním řádu nahradí železniční dopravu na třech svých tratích autobusy. Důvodem je rozhodnutí Pardubického kraje neobjednat u Českých drah dopravu v úsecích navazujících na tratě v Olomouckém kraji a s ním spojená faktická nemožnost provozu vlaků v příslušném území.

Pardubický kraj připravil významné změny na tratích číslo 024, 025 a 271, které se přímo dotýkají jejich částí i v Olomouckém kraji (trať 024 úsek Moravský Karlov-Štíty, trať 025 úsek Dolní Lipka - Hanušovice a trať 271 úsek Chornice – Dzbel). Spočívají v náhradě stávající železniční dopravy dopravou autobusovou v plném rozsahu včetně sobot a nedělí.

Jde o železniční tratě, které zajišťují dopravní obslužnost na území Pardubického i Olomouckého kraje. Olomoucký kraj při vyhodnocování uvedených změn zvažoval možnost, kdy by objednal dopravu na všech třech železničních tratích na svém území. Z technologických důvodů by ovšem bylo nutné kompenzovat ztrátu až do možného bodu takzvaného úvraťování v Pardubickém kraji, kdy by nebylo financování řešeno podle územního principu. Takto zajišťovaná doprava by Olomoucký kraj z hlediska úhrady ztráty stála zhruba 20 miliónů korun. Výše kompenzace v oblasti by neodpovídala využití uvedených tratí cestující veřejností (jednotlivé tratě dnes využívá maximálně do 30 cestujících denně). Za nahrazení vlakové dopravy nově autobusovou bude Olomoucký kraj hradit ztrátu 3 až 4 milióny korun.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti se samospráva Olomouckého kraje pro jízdní řády platné od 11. prosince 2011 rozhodla nahradit železniční dopravu na tratích 024, 025 a 271 autobusovou dopravou, která bude zabezpečovat veřejnou dopravu v plném rozsahu současného počtu spojů a plnohodnotně zajistí dopravní obslužnost dotčeného území.

Přínosem nového řešení je, že bude možné autobusovou dopravou zajistit případně i obslužnost center obcí, jichž se železnice většinou dotýká pouze okrajově. Vlaková zastávka je v mnohých případech umístěna až na okraji města či obce. S tímto problémem se nepotýká autobus, který obslouží současně i jeho centum a přiblíží tak dopravní službu cestujícímu.

Lepší dostupnost veřejné dopravy a zajištění jejího potřebného rozsahu významě zlepší nabídku pro cestující. Zanedbatelná nebude ani skutečnost, že na nově zavedené náhradní autobusové dopravě bude mít cestující k dispozici i možnost využití integrované jízdenky IDSOK.

Neobjednání osobní vlakové dopravy na tratích 024, 025 a 271 v žádném případě neznamená jejich zrušení. Železniční tratě zůstávají zachované nadále i pro jiné využití (nákladní doprava, doprava na objednávku, rekreační doprava apod.).


Poslední změna 27. 07. 2011 12:54:28