Hejtman Rozbořil se účastnil Moravského dopravního fóra
11. 04. 2016Cílem 5. ročníku tohoto odborného setkání bylo zhodnocení dosavadního vývoje v problematice nedostatečně rozvinuté dopravní infrastruktury na střední a východní Moravě. V Olomouci o tom diskutovali poslanci, senátoři, představitelé Olomouckého a Zlínského kraje i zástupci ministerstev, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty či měst a obcí regionu.
„Zabývali jsme se především dopadem novely zákona č. 39/2015 tzv. EIA na další postup při realizaci dopravní infrastruktury na střední a východní Moravě,“ zdůraznil Libor Žádník, místopředseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, které už tradičně Moravské dopravní fórum pořádá.
Podle účastníků setkání bude mít novela zákona EIA o vlivu staveb na životní prostředí fatální dopad na přípravu a realizaci staveb i na možnost čerpání finančních prostředků z evropských fondů v tomto programovém období. Zdůraznili také potřebu okamžitých opatření k zamezení dalšího odkladu realizace projektů dotčených novelou EIA. Odborníci navíc podpořili vizi stabilního a dlouhodobého finančního rámce sloužícího rozvoji dopravní infrastruktury v ČR i úsilí o urychlení procesu přípravy staveb, včetně nutných úprav stavební legislativy bránící v současnosti plynulosti tohoto procesu.
„Pro Olomoucký kraj je, pokud jde o státní silniční síť, prioritou dostavba chybějícího úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Kromě toho je třeba řešit dálnici D35 od Mohelnice na Hradec Králové, dokončit obchvat dálnice D35 kolem Olomouce ve směru na Křelov, postavit východní tangentu v Olomouci, obchvat obce Bludov či Palačovskou spojku,“ řekl Jiří Rozbořil, hejtman Olomouckého kraje.
Náměstek ministra dopravy Milan Feranec zdůraznil, že z evropských zdrojů v období 2014 - 2020 může ČR získat až 4,7 mld. EUR a k tomu ještě 1,1 mld. EUR z programu CEF na projekty zařazené do sítě TEN-T. Požadavky Evropské komise v oblasti životního prostředí, podmiňující financování staveb z evropských fondů, prezentoval náměstek MŽP Vladislav Smrž.
Přítomní konstatovali přímé ohrožení realizace všech významných staveb v regionu v tomto programovém období. Cílem je především dokončení dálnice D1 zahájením stavby 136 Říkovice – Přerov, zahájení realizace rychlostní silnice D49 spojující střední a východní Moravu se sousedními regiony Slovenska, přípravu rychlostní silnice D55 od Olomouce po Přerov a úsek Otrokovice - Staré Město – Rohatec - Břeclav, alternativní propojení ČR v západovýchodním směru Mohelnice – Hradec Králové rychlostní silnicí D35 a spojení se severem Olomouckého kraje silnicí I/44, či například modernizaci železniční tratě Brno-Přerov.
Na závěr setkání jeho účastníci přijali „Deklaraci“, která zdůrazňuje potřebu koncepčního rozvoje dopravní infrastruktury jako zásadního předpokladu zvýšení konkurenceschopnosti regionu střední a východní Moravy. Deklarace bude zaslána prezidentovi ČR, předsedovi vlády, ministrům dopravy, průmyslu a financí.
Poslední změna 11. 04. 2016 15:53:16