Motorkářská sezóna 2017 začala

24. 05. 2017

S příchodem příznivého počasí se opět většina motorkářů vydává na silnice. Zkušenosti policistů vypovídají, že toto období je bohužel dlouhodobě spojeno i s tragickými událostmi, kdy mnohdy zbytečně vyhasínají lidské životy. Zde je na místě si připomenout, že „motorka“ každou sebemenší chybu tvrdě trestá. I během uplynulého víkendu jsme zaznamenali tři dopravní nehody s účastí motorkářů. Všechny tři nehody se naštěstí obešly bez vážnějších následků na zdraví.

V roce 2016 došlo v Olomouckém kraji k 112 dopravním nehodám motorkářů, při kterých zemřely dvě osoby. Nejčastějšími příčinami těchto dopravních nehod byl nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená rychlost, a to v jednapadesáti případech.

V letošním roce policisté v rámci Olomouckého kraje evidují již dvě dopravní nehody se smrtelným zraněním motorkářů. Obě dvě nehody se staly na Přerovsku a za oběma nehodami stála s největší pravděpodobností mimo jiné i nezkušenost mladých řidičů.

Účastníkem první dopravní nehody, ke které došlo v dubnu, byl třiadvacetiletý mladík, který pravděpodobně nedal přednost v jízdě nákladnímu vozidlu a střetl se s ním. Na silnici v katastru obce Horní Moštěnice zemřel. Účastníkem druhé dopravní nehody byl čtyřiadvacetiletý mladík, který na silnici mezi obcemi Kozlovice a Radslavice v květnu letošního roku vyjel s motocyklem mimo silnici, kde narazil do stromu. Na následky zranění i tento mladý řidič zemřel.

Při jízdě na motorce musíme dodržovat určitá pravidla jak zákonem předepsaná, tak i ta nepsaná:

  • přilba – při jízdě na motorce je povinná homologovaná přilba
  • oblečení, rukavice a boty – sice nepovinná součást výbavy motorkáře, ale dost podstatná (při pádu méně bolesti a více komfortu při jízdě)
  • být v klidu – na motorku by neměl řidič sedat unavený, podrážděný, nervózní (motocykl tyto nálady často vrací)
  • myslet za ostatní – motorka je malá a rychlá, proto je potřeba předvídat chování dalších účastníků silničního provozu (kombinéza není plech)
  • zrcátka – je potřebné sledovat dění za motocyklem (předjíždění)
  • rychlost – rychlost se ostatním účastníkům silničního provozu těžko odhaduje, proto je dobré na tento problém myslet při situacích jako je dojíždění do křižovatky, předjíždění a při podobných manévrech
  • brzdy – motocykl brzdí o poznání hůře, jak jiná vozidla
  • přehled – mít přehled o stroji, který jste osedlali
  • orientace – sledovat aktuální dění kolem sebe a adekvátně reagovat na vzniklé situace a silnici
  • nepřeceňovat se – nerespektování motocyklu a jeho vlastností má fatální následky
  • kontrola – před jízdou je potřeba zkontrolovat části motocyklu, které při jejich selhání neprospívají motorce ani tělu motorkáře – řetěz, pneumatiky, brzdy, povinná výbava, motor, funkčnost všech světel
  • předepsané doklady – jako u každého motorového vozidla, tak i u motocyklu je potřebné být držitelem příslušného řidičského oprávnění

Pro větší orientaci v problematice uvádíme níže rozdělení řidičských oprávnění:    

AM – věk 15 let

jsou zařazena motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1

1. dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW,

2. tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,

3. čtyřkolová o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,

A1 – věk 16 let

jsou zařazeny

1. lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3,

2. tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW,

A2 – věk 18 let

jsou zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem,

A – věk 24 let, případně po splnění zákonem uložených podmínek i dřív

jsou zařazeny

1. motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj,

2. tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW.

Zdroj: PČR

Motorkářská sezóna 2017 začala


Poslední změna 24. 05. 2017 08:12:00