Informace k novele zákona o ochraně spotřebitele

07. 01. 2016

Dne 28. 12. 2015 vyšel ve Sbírce zákonů zákon č. 378/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.  Tento zákon upravuje některé podmínky podnikání významné pro ochranu spotřebitele, zejména pak úkoly veřejné správy v oblasti ochrany spotřebitele a oprávnění spotřebitelů, sdružení spotřebitelů nebo jiných právnických osob založených k ochraně spotřebitele a upravuje mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení. V části týkající se mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nabývá účinnosti dnem 1. 2. 2016.

Změna zákona upravuje povinnosti při prodeji výrobků a poskytování služeb, zejména také povinnosti související s konáním organizovaných akcí. Nově prodávající, který v rámci organizované akce hodlá prodávat výrobky nebo poskytovat služby, případně je propagovat nebo nabízet je povinen v oznámení České obchodní inspekci uvést mimo jiné i cenu, za kterou budou tyto výrobky či služby spotřebitelům na organizované akci nabízeny bez zohlednění případných slev individuálně sjednaných se spotřebitelem na organizované akci. Tatáž informace musí být prodávajícím uvedena i v každém pozvání k účasti na organizovanou akci. Zároveň se zákonem zakazuje prodávajícímu, který v rámci organizované akce prodává výrobky nebo poskytuje služby, aby během této akce nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy požadovat ani přijmout plnění odpovídající kupní ceně nabízeného výrobku nebo služby nebo její části, zálohu na uhrazení ceny nebo jakýkoliv jiný poplatek.

 

Částí zákona, která nabývá účinnosti dnem 1. 2. 2016, se zavádí nová varianta řešení spotřebitelských sporů, a to mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které bude rychlejší a pro spotřebitele finančně méně náročné. Řešení spotřebitelských sporů, je další variantou vedle stávajících institutů, kterými jsou mediace, rozhodčí řízení a řízení před soudem. Cílem je usnadnit spotřebitelům cestu k vymáhání jejich práv, neboť složitá a finančně náročná soudní řízení s jejich nejistým výsledkem (zejména v případě tzv. bagatelních sporů) spotřebitele odrazují.

 

Zpracovala: Ing. Eva Novotná


Poslední změna 07. 01. 2016 10:29:30